Ferieplan
Sommerferie
Efterårsferie
Juleferie
Vinterferie
Påskeferie
Kr. Himmelfart
Pinseferie
Sommerferie
Alle dage inklusive
Lejrskole
4. klasse
Én overnatning i en hytte i lokalområdet. Klasselæreren beslutter, hvornår opholdet finder sted.
6. klasse
I 6. klasse skal klassen have en uge på lejrskole. Lejrskoleopholdet skal være i Danmark og skal have et kulturelt/historisk indhold. Fx. Bornholm.
8. og 9. klasse
De klasser rejser sammen. Lejrskoleopholdet placeres mest hensigtsmæssigt på året og aftales mellem de to klasselærere. Her veksles oftest mellem Krakow, Polen og København.
Alle turene finansieres dels af klassekassen dels ved egenbetaling.
Skolebodspenge, som eleverne tjener i 7. klasse, finansierer en del af rejseudgifterne i 8./9. klasse.
Nøgletal
Antal elever
Opgørelse over antallet af elever på skolen:
- Samlet elevtal pr. 01-09-2021: 288 elever
Karaktergennemsnit
Overgangsfrekvens til anden uddannelse
Oplysninger om afgangselevers overgangsfrekvens til anden uddannelse findes i Undervisningsministeriets database om gennemsigtighed og åbenhed i grundskolen:
Læseplaner
Markusskolen følger Forenklede Fælles Mål i samtlige fag, undtagen kristendomskundskab og seksualundervisning hvor undervisningen tager udgangspunkt i læseplanerne udgivet af Foreningen af Kristne Friskoler.
Evaluering
Evaluering på Markusskolen finder sted på mange områder. Der arbejdes kontinuerligt på at udvikle evalueringsmetoder, der er med til, at eleverne får det størst mulige udbytte af undervisningen på skolen.
Løbende evaluering
Til daglig er der en løbende dialog mellem lærerne og den enkelte elev om deres indsats og niveau. I det omfang lærerne/klasselæreren finder det nødvendigt, kontaktes hjemmet. Ligeledes forventer skolen også, at forældrene tager kontakt til lærerne/skolen, når dette måtte være påkrævet.
Interval og årlig evaluering
- Forældremøder: Der afholdes et årligt forældremøde i hver klasse. Her orienteres forældrene om klassens faglige og sociale udvikling. Vigtige fokuspunkter drøftes på mødet. Aftalerne på forældremødet følges op af klasselæreren, som orienterer forældrene via forældreintra.
- Forældresamtaler: En gang årligt afholdes der forældresamtaler på skolen, hvor dansk- og matematiklæreren orienterer forældrene om elevens udbytte af undervisningen, elevens trivsel og udvikling. Elevsamtalerne er fremadrettede, og der opstilles mål for, hvad den enkelte elev skal arbejde med i den kommende periode.
- Hjemmebesøg: Klasselæreren i 0. og 1. Klasse aflægger hjemmet et besøg, hvor alt vedrørende elevens skolegang drøftes i uformelle rammer.
- Elevsamtaler: Midtvejs i skoleåret har klasselæreren afsat en dag til individuelle samtaler. Disse samtaler danner baggrund for elevernes arbejde i den kommende periode.
- De nationale overgangstest: Eleverne deltager i de nationale overgangstest udarbejdet af ministeriet for Børn og Unge.
- Standpunktskarakterer: Elever i 6. til 9. klasse får to gange årligt udleveret standpunktskarakterer som udtrykker elevens faglige standpunkt. Karaktererne gives efter 7-trinsskalaen der anvendes ved Folkeskolens afsluttende prøver.
- Folkeskolens afsluttende prøver: Skolen udfærdiger et afgangsbevis for elever, der forlader skolen efter 9. klasse. Afgangsbeviset indeholder elevens standpunktskarakterer, prøvekarakter, udtalelse og/eller en karakter for den obligatoriske projektopgave, hvis eleven ønsker det.
- Ekstern tilsyn: Skolens valgte tilsynsførende aflægger besøg hos alle lærere og i alle klasser 1 - 2 gange årligt. På baggrund af tilsynsbesøg samt samtaler med lærere og skoleleder udarbejder den tilsynsførende en rapport, som lægges på skolens hjemmeside. Ledelsen beslutter herefter, hvordan der pædagogisk og fagligt følges op på den tilsynsførendes observationer.
Andre evalueringer
- Motorisk opmærksomhed: Børn har forskellige motoriske færdigheder ved skolestart. Derfor laver skolens motorikvejleder og børnehaveklasselærer et fælles forløb først på skoleåret for at afdække behovet for ekstra motorisk træning. Denne grovmotoriske træning vil efterfølgende blive varetaget af skolens motorikvejleder, evt. i samarbejde med den tilknyttede fysioterapeut fra PPR.Te
- Tekst- og staveprøve: For at følge elevernes læse- og staveudvikling samt deres læseforståelse tager vi forskellige tests i løbet af deres skolegang. Prøverne er følgende: IL-Basis tages i 0. klasse. OS-prøverne (ord stillelæsning) tages i første og anden klasse. ST-prøver (staveprøver) tages i anden til ottende klasse. SL-prøverne (sætningslæsning) tages på tredje og fjerde klassetrin. LÆS 5 på femte årgang og TL-prøverne (tekstlæsning) tages på sjette og syvende klassetrin.
- Uddannelsessamtaler: Fra 6. klasse er der særlig fokus på eleverne og deres uddannelsesvalg efter 9. klasse. Bl.a. er der personlige samtaler med skolens UU vejleder, hvor relevante forhold drøftes.
- Undervisningsmiljøvurdering: Vurderingen foretages hvert 3. år blandt elever i 4. - 9. klasse. Eleverne udfylder et elektronisk spørgeskema, hvor der arbejdes med det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø. På baggrund af undersøgelsens resultater udarbejdes der en handlingsplan for den videre indsats.
- Pædagogisk Enhed: Skolen har et tæt samarbejde med kommunens pædagogiske enhed. Der afholdes TVÆRS-møder med skolepsykologen samt andre relevante ressourcepersoner hver 14. dag. Her arbejdes med elevernes faglige og trivselsmæssige udfordringer, og der evalueres efterfølgende på de indsatser, der er aftalt. Evalueringen foretages ud fra SMTTE-modellen.
Folkeskolens prøver
Markusskolen tilbyder folkeskolens prøver FP9 i 9. klasse.
Markusskolen fører dog ikke til prøve i kristendomskundskab jf.
Tilsyn og erklæring
Markusskolens tilsynsførende er Berit Søndergaard Larsen, Ribe.
Berit Søndergaard Larsen er valgt ved forældrekredsmødet den 19. maj 2022 for en 2-årig periode.
Handleplaner for Markusskolen
Her på siden vil man kunne finde handleplaner for forskellige situationer i skolelivet og andre begivenheder, som kan påvirke elevernes hverdag.
Siden vil løbende blive opdateret med nye planer og tilpasninger af de eksisterende.