banner

Førstehjælpsdag på Markusskolen

I dag var det førstehjælpsdag på vores skole. Det var en rigtig sjov og spændende dag, og vi hyggede os meget samtidig med, at vi lærte en hel del.

Vi startede dagen sammen med en voksen, der hedder Vibeke. Hun er sygeplejerske. Vi skulle gå op i rengøringsrummet, hvor Simon, vores pedel, havde fået afløbsrens ud over sig. Han havde det virkelig dårligt, og Trine ringede (ikke) til 112, men til et andet nummer, fordi det bare var noget, vi øvede.   Det var også bare noget Simon simulerede, men han var supergod til det.  Så kom ambulancen og redderne og de viste os, hvordan man behandler en person, der er kommet til skade.

Da vi var færdige, gik vi videre til Dorthe. Hun er også sygeplejerske. Dér lærte vi om HLR, som står for Hjertelungeredning. Det var også virkelig spændende, for vi lærte hvordan man giver hjertemassage.

Man trykker 30 gange på brystkassen med begge hænder. Den ene placeret ovenpå den anden med flettede fingre, og så puster man 2 gange i munden.  Vi lærte også at lægge hinanden i aflåst sideleje.

Efter frikvarteret skulle vi lære om skader, som kan ske indenfor. Det kan f.eks. være forbrændinger. 1. grads, 2. grads eller 3. gradsforbrænding. Vi lærte, at det er vigtigt at holde det forbrændte område under koldt vand i mindst 30 minutter.  Vi lærte også, hvad vi skulle gøre, hvis man fik klemt en finger. Man skal holde fingeren højt, for at den ikke hæver for meget og lægge noget koldt på.

Det næste vi skulle høre om, var udendørsskader. Vi lærte, at det er rigtig vigtigt at ringe til:

Giftlinjen på 82121212, hvis man f.eks. bliver bidt af en hugorm eller man er kommet til at spise/sluge for mange piller. Det kan også være, at man har været i kontakt med giftige planter og får udslæt, så skal man ringe. Man kan også ringe, hvis man er rigtig solskoldet eller har fået forfrysninger.

Det var en spændende førstehjælpsdag, vi havde, og vi lærte også rigtig meget.

Elna og Natalie Ø 4. klasse

Object reference not set to an instance of an object.